SKIALPINIZMUS.sk

Články

20.3.2008 - Medailová Pierra Menta s Patrickom Blancom

Všetko sa to začalo v pondelok ráno (10.3.2008), po prečítaní SMS, ktorá prišla v priebehu noci. Obsah bol asi taký, že Florent Perrier si zlomil kolennú kostičku, a či teda mám záujem štartovať s Patrickom Blancom, na Pierra Mente. Rozhodovanie netrvalo dlho a rýchlo som odpísal Jeanovi Yvesovi, managerovi firmy Alpy.ch, že takú šancu si nemôžem nechať ujsť. Ísť tak významné, najprestížnejšie, skialpinistické preteky dvojíc s niekým, ako Patrick Blanc, bolo vždy mojím snom.

Celý utorok som strávil cestou autom do Areches Beaufort. Dorazili sme neskoro v noci.

Areches, 12.03.2008

Nasledujúci deň leje ako z krhly, no je mi jasné, že neostáva nič iné, len odtrénovať v daždi. Popoludní absolvujem prihlásenie a netrpezlivo čakám na "Blanc brothers". Tento rok sa rozhodli štartovať aj mladší bratia Patricka, Didier s Philippom . Po zaregistrovaní a spoločnom ubytovaní, montujeme nové lyže ALPY, model, ktorý bol vyvinutý osobitne pre tento pretek. Zatiaľ je vyrobených len pár kusov a okrem bratov Blancovcov som jediný, kto môže vyskúšať tieto lyže v akcii.

Teraz, po Pierra Mente, môžem s istotou napísať, že lepšie lyže som ešte nemal. V tak náročných podmienkach, aké boli po všetky štyri dni, sa skutočne osvedčili. No a meno človeka, ktorý sa pod ich výrobu podpísal, hovorí za všetko!

Pierra Menta, 13.03.2008, 1. deň preteku:

O 5:00 sa prebúdzame do krásneho rána. V noci prestalo pršať a obloha je modrá. Čaká nás etapa s prevýšením 2440 m, tri veľké a jeden malý kopec. Nakoľko je 4. stupeň lavínového nebezpečenstva, trať situovali v blízkosti lyžiarského strediska. Všetky tri kopce dýchame na chrbát Talianom, Guidovi s Hansjoergom, a mladá dvojica, Kilian s Florentom, tiež nie sú ďaleko pred nami. Vo výšlapoch nám Taliani vždy trochu utekajú, no v zjazdoch ich opäť dobiehame. Na posledný kopec prichádzam približne jednu minútu za Talianmi, a Patrick je len kúsok za mnou. Všetko vychádza super, až sa mi veriť nechce. V poslednom zjazde však začínajú obrovské problémy, ktorých príčinu zisťujem až po prechode cieľom.

Pri voskovaní si bratia Blancovci omylom vymenili jednu lyžu. Patrick viazanie síce zapnúť mohol, no pätka sa držala len asi 1/2mm. Posledný zjazd bol nesmierne náročný a viazanie stále vypínalo. Patricka bilo ako žito a mňa zaliali pocity beznádeje. Obehli nás dvojice, ktoré sme na vrchu stúpania ani nevideli. Toľko driny a taká smola na záver. Útechou v cieli mi bol len fakt, že Pierra Menta trvá štyri dni a toto bol len prvý.

Pierra Menta, 14.03.2008, 2. deň preteku:

Opäť včasný budíček a počasie rovnaké, ako v predošlý deň. Čaká nás najdlhšia etapa (cca 28 km), s prevýšením približne 3000 výškových metrov, v blízkosti samotnej Pierra Menty.

Po záver druhého kopca sa držíme tri dvojice spolu. Opäť Taliani Guido s Hansjoergom, Švajčiar Florent s Kataláncom Kilianom, a my. Na úzkom hrebeni, s lyžami na batohu, Kilian s Florentom, predvádzajú svoje bežecké schopnosti a trhajú skupinku. V treťom stúpaní využívajú rozostup medzi nami a pokúšajú sa náskok zvyšovať. Na vrchole dostávame informáciu: „ Jeden a pól minútová strata!“ Rovnaký náskok máme aj my pred Talianmi. Nasleduje 1100 výškových metrov zjazdu, kde využívam svoje lyžiarske majstrovstvo, o ktorom sa neskôr, pri obede, veľa diskutovalo. V závere zjazdu sa doťahujeme na prvú dvojicu a pásy, na posledný výstup, naliepame súčasne. Slnečné počasie a teplo poriadne uberá pretekárom síl.

Počiatočné tempo posledného kopca sa mi nevidí až také rýchle a tak sa zo štvrtého miesta zaraďujem do druhej stopy. Ešte som sa ani nedostal na Patrickovu úroveň, keď vystrkuje ruku do mojej stopy a to hovorí za všetko. Vraciam sa späť na moju pozíciu. Po nekonečnom množstve otočiek v oblasti známej ako „Cuvy“, pokračujeme dlhou rovinou s občasnými kopčekmi. Mladí nasadzujú a utekajú. Pri prvej príležitosti obieham Patricka a snažím sa zmierniť rozdiel na vrchole kopca tým, že sa nachystám a pomôžem zlepiť pásy parťákovi. Strata 40 sekúnd. Hovorím si: „Ešte sa to môže podariť.“ S obrovským nasadením, i trochou rizika, obaja pálime dolu, ako sa len dá. V závere zjazdu sa dostávame na dohľad za Kiliana. Posledných pár metrov pred cieľom sa pripájame na zjazdovku. Kilian je približne 50 metrov pred nami, Florent ešte o kúsok vpredu. Všetci v zjazdovom postoji, každý robí čo môže, aby využil závetrie toho druhého. Na páske obiehame Kiliana o lyžiarku, ja z ľavej a Patrick z pravej strany. Po dlhých rokoch, Slovák vyhráva etapu Pierra Menty! Zmocňujú sa ma pocity neskutočného šťastia. Je to neuveriteľný pocit. Nasleduje nekonečné fotenie a rozhovory.

Od zástupcu firmy Millet, ktorá je dlhoročným sponzorom Patricka Blanca (ešte z čias keď pretekal so Stephanom Brossom), si požičiavam telefón, a o radostné chvíle sa delím s mojimi najbližšími.

Peter udáva tempo.   Beh po hrebeni patrí neodmysliteľne k Pierra Mente.

Pierra Menta, 15.03.2008, 3. deň preteku:

Etapa, bez ktorej by Pierra Menta nebola tým, čím je! Rovnaké počasie, ako predošlé dva dni. V pláne je trikrát výstup na Grand Mont (2686 m). Každý, kto aspoň raz zažil atmosféru na vrchole tohto kopca, sa na túto etapu, aj napriek jej náročnosti, veľmi teší. Aj pre nás to bola nesmierne motivujúca etapa a chceli sme sa opäť ukázať v dobrom svetle.

Po štarte si strážime Talianov a prvý krát sa na Grand Monte objavujeme s nie veľkou stratou za nimi. Vpredu opäť vedie dvojica Kilian , Florent. Nasleduje jeden z najtvrdších zjazdov Pierra Menty. Niektoré miesta sú úplne ľadové. Na začiatku druhého výstupu Taliani mierne zvyšujú náskok, no stále ich máme na dohľad. V polovici výšlapu prichádzame pod krátky kuloár. Deň predtým organizátor zvažoval, či sa toto miesto pôjde s mačkami, no nakoniec túto variantu zamietol. Lyže dávame na batoh, stúpame. V tom sa Patrickovi láme palička tesne pod pútkom a zvyšná časť padá dole. V snahe zachytiť ju, vystupuje z vychodených schodíkov, čo nemal robiť. V týchto miestach je sneh tak tvrdý, že nie je možné do neho zakopnúť lyžiarkou. Nasleduje pád až na rovinu, približne 100 výškových metrov. S obavami pozerám, ako sa otrasený vracia späť hore a som rád, že sa mu nič vážnejšie nestalo. Opäť obrovská škoda časovej straty a tiež strata motivácie, naháňať sa ďalej za najlepšími.

Práve teraz hrozí najväčšie nebezpečenstvo, ubrániť sa pred prenasledovateľmi. Na vrchole kopca sme mohutne povzbudzovaní divákmi, ktorí situáciu, ktorá sa udiala, priamo sledovali. Zlomenú paličku mu vymieňa jeho bývalý partner, s ktorým niekoľkokrát vyhral Pierra Mentu, Stephan Brosse.

V zjazde je posledné miesto, kde sa dá na tejto náročnej etape aspoň trochu oddýchnuť, pretože posledný kopec je jeden z technicky najnáročnejších a zároveň najkrajších miest Pierra Menty. Začiatok rovnomerne stúpa a na pásoch sa dostávame pod známe rebro. Lyže putujú na batoh. Tento rok sa kvôli bezpečnosti počas výstupu istíme karabínami o fixné lano. Neuveriteľné množstvo divákov ženie svojím povzbudzovaním pretekárov vpred a každého vybičuje k maximálnemu výkonu. Mnohí už prvých pretekárov poznajú podľa kombinéz, či štýlov, a skandujú ich mená.

Prítomný dav ľudí sa pridáva a na striedačku počujem: „ Peter, Patrick!“ Teší ma, že počujem aj slovenčinu, češtinu i poľštinu. Väčšinou skandujú: „Davaj Peter!“

Takáto býva atmosféra každoročne na Grand Monte, kde niekoľko tisíc ľudí povzbudzuje aj toho posledného, a často ešte mohutnejšie, ako prvých. Ťažko sa nám odtiaľ odchádza, ale milovníkov lyžovania čaká ešte nádherných 1500 výškových metrov zjazdu, do cieľa. Prichádzame na treťom mieste, no len tesne pred štvrtými.

Pierra Menta, 16.03.2008, 4. deň preteku:

Predpoveď na zhoršenie počasia sa naplnila. V noci prší a nad ránom to prechádza do sneženia. Štart sa posúva o 30 minút. Prvý výstup musí organizátor kvôli vetru skrátiť a druhý situuje blízko zjazdovky. Naplánovaných 1700 výškových metrov sa upravuje na 1200.

Náš cieľ je jednoznačný. Neurobiť žiadnu závažnú chybu a ustrážiť si umiestnenie. Na prvý kopec prichádzame na treťom mieste, s nie veľkou stratou. Po zjazde sa dostávame späť na úroveň lesa, ktorým sa, pre nedostatok snehu, uteká. Po vybehnutí z lesa obúvame lyže a zase prichádzajú naše dramatické chvíle. V snahe byť čo najrýchlejší som trochu podcenil opatrnosť, a moja lyža, sa vydala vlastnou cestou, bezo mňa. Našťastie, terén nie je veľmi strmý, a po pár metroch zastavuje.

Síce nás obiehajú dve dvojice, ktoré sú za nami v tesnom závese, ale časová strata nie je až taká veľká. V poslednom kopci sa ešte snažíme eliminovať rozostupy.  Na vrchu sme cca 20 sekúnd za Francúzmi, útočiacimi na tretie miesto, Gregorim s Williamom. Nakoľko však vieme, že máme na nich 5 minútový náskok, neriskujeme, a záverečný zjazd ideme radšej pomalšie, na istotou.

V cieli prijímame gratulácie, neskrývaný obdiv a uznanie prítomných divákov, počuť neprestávajúce cvakanie fotoaparátov a opäť absolvujeme interview pre tak francúzsku televíziu, ako aj pre našu TA3. Ihneď po príchode nás vyzývajú na vystúpenie na zaslúžené stupne víťazov v cieli. Oficiálne vyhlásenie výsledkov nás čaká ešte po obede, v plne obsadenej športovej hale v Beauforte, v neuveriteľnej atmosfére, ktorá sa neopakuje na žiadnom inom skialpinistickom preteku.

Som veľmi rád, že som tento rok mohol na Pierra Mente štartovať. Za túto možnosť by som sa chcel poďakovať predovšetkým Patrickovi, ktorý ma poctil svojou dôverou a dal mi šancu ukázať, na čo mám. Patrí mu moja veľká vďaka a obdiv. Vo Francúzsku už Patricka po minuloročnej sezóne, keď bol zranený, mnohí odpisovali. Ako sa však ukázalo, boli sme jediná dvojica z celého štartovného poľa pretekárov, ktorá aspoň v jednej etape, dokázala konkurovať suverénne idúcej dvojici Florent, Kilian.

Rovnako ďakujem sponzorom mojej účasti - firmám Alpy, Millet a Pomoca. Veľká vďaka patrí Jeanovi Yvesovi, ktorý to celé zorganizoval a tiež všetkým, čo mi držali palce a neúnavne ma povzbudzovali vpred, najmä prostredníctvom SMS. Ďakujem.